Ne maradj le a legjobb írásainkról!

Kövess minket Facebookon.

Stylemagazin

bezárom

www.stylemagazin.hu
  • STYLE.HU

    Élni tudni kell

  • DIVAT&STÍLUS
    • Hírek
    • Stílusiskola
    • Celebrity
  • SZÉPSÉG
    • Smink
    • Bőrápolás
    • Hajápolás
    • Illatok
  • KERESD A NŐT
    • Fesztelen mindennapok
    • Lélekhangok
    • Férfi szemmel
    • Szívvonal
    • Férfiszempont
  • STYLELIFE
    • Gasztronómia
    • Otthon & Design
    • Egészség
    • Fitness
    • Stylebusiness
    • Utazás
    • Esküvő
    • Stylekids
    • Style family
  • STYLE LOUNGE
  • STYLENEWS
    • Aktuális
    • Interjúk
    • Mobility
    • Style ART
    • Kultúr-kitérő
    • Rendezvények
  • STYLEHOME
Trendek:
Életstílus
Stylelife - Mi történik a héten?    2025.12.01-07.

Mi történik a héten? 2025.12.01-07.

Stylelife
Rendezvények - Tudományos csapatépítéssel zárják az évet a vállalatok

Tudományos csapatépítéssel zárják az évet a vállalatok

Rendezvények
Mobility - Manga Panda - Lexus Rz 300e Teszt

Manga Panda - Lexus Rz 300e Teszt

Mobility
Rendezvények - Soha nem látott verseny a Leader of the Year díjakért – 2025 a rekorderősség éve volt

Soha nem látott verseny a Leader of the Year díjakért – 2025 a rekorderősség éve volt

Rendezvények
Stylenews - Virág Judit Galéria karácsonyi aukciója igazi művészeti szenzáció lesz

Virág Judit Galéria karácsonyi aukciója igazi művészeti szenzáció lesz

Stylenews
Divat & Stílus - Stílusiskola: így viselj télen fekete szoknyákat

Stílusiskola: így viselj télen fekete szoknyákat

Divat & Stílus
Hírek - 185 év időtlen stílus, modern elegancia, egyediség és tradíció W.KRUK – 1840 óta, örökké

185 év időtlen stílus, modern elegancia, egyediség és tradíció W.KRUK – 1840 óta, örökké

Hírek
Stylelife - Táplálkozási problémák és hiányállapotok kutyáknál – amikor a bőr és a szőr jelez először

Táplálkozási problémák és hiányállapotok kutyáknál – amikor a bőr és a szőr jelez először

Stylelife
Keresd a nőt! - Nők, a kombinálás mesterei

Nők, a kombinálás mesterei

Keresd a nőt!
Keresd a nőt! - Mozaikcsalád – 'A mostoha'

Mozaikcsalád – 'A mostoha'

Keresd a nőt!
Rendezvények - Ünnepváró Forgatag a Hagyományok Házában

Ünnepváró Forgatag a Hagyományok Házában

Rendezvények
Keresd a nőt! - Amikor mindenki jobban tudja nálad, hogy neked mi a jó

Amikor mindenki jobban tudja nálad, hogy neked mi a jó

Keresd a nőt!
  1. Fesztelen mindennapok
  2. Kritikák a Fekete hattyúról

Kritikák a Fekete hattyúról

  • 2011. február 24.
  • Komment

Darren Aronofsky ismét az árral szembe úszva csinált Oscar-esélyes filmet – hogy a szobrot nem kapta meg, nem róható fel a Fekete hattyúnak. A pankrátorhoz hasonlóan a körülményekkel küzdő, céljáért magát is feláldozó hőst ismerünk meg. A közeg viszont kevésbé holywoodi és első hallásra tán kevésbé is érdekes.

  Megosztás Küldés

Egy középosztálybeli huszonéves lány története ez, ki plüssállatokkal bélelt szobájában lakik édasanyja New York-i lakásában. A lány egyetlen célja, hogy ő játszhassa el a Hattyúkirálynőt Csajkovszkij művében, ezért nagy odaadással készül élete lehetőségére. E rövid storyline-t olvasva elönt minket a filmemlékek giccsözöne: egyenesfogsorú gimis focicsapat-kapitányokat, szépen fésült szőke tincseket, plüssmackós pizsamapartikat és a krokodilkönnyek utáni ölelkezéseket látunk. Valóban felmerül a kérdés: mi keresnivalója van e már-már flashdance-i közegben Aronofskynak?
    Ez a furcsa ambivalencia - mely valószínűleg nagyrészben nézői műfajismeretünknek, prekoncepcióinknak köszönhető – valóban fennáll egy ideig. A film formájával veszi fel a harcot a  cukormázas tematika ellen, és azt már most kijelenthejük: e harcban végtelen győzelmet arat.

Kritikák a Fekete hattyúról - Fesztelen mindennapok -  - fekete hattyú, kritika, Natalie Portman,

  


    Jöjjön hát az első kritika!
    Ez a mű – elsődleges premisszáján kívül - a táncról szól. Ez a művészeti közeg az indikátora a film fő tétjének: képes-e Nina legyőzni önmagát. Egy olyan helyet mutat meg a cselekmény, melyet átlagos nézőként kevesen ismerünk: a táncelőadások próbáit. Micsoda egyszerű, mégis hihetetlen kifejező nyelv a tánc! Egyszerű, hiszen nincs hozzá szükség más eszközre, mint az emberi testre, kifejező, hiszen érzelmeket, helyzeteket, egész töréneteket képes elmesélni anélkül, hogy felhasználná a beszélt nyelvet.
    Ez a legtisztább művészet, és mint tudjuk a legősibb is. E mechanizmus ábrázolásáról viszont lemond a Fekete hattyú. Csak egy olyan jelenetet látunk, melyben a Tina Sloan által megformált koreográfus hölgy mutat hattyút imitáló mozdulatokat Ninának. A film nagy része a próbákon játszódik, de ezeken a rendező szájából elhangzó “let it go” instrukción kívül nem kerülünk igazán közelebb a tánc nyelvéhez.
    A film alapvető témája persze nem ez, de ha láttuk volna a küzdelmet, a kifejezetten technikai, naturalista folyamatot, ahogy egy emberi test a tánc révén hattyúvá válik, kevésbé estek volna rosszul a utolsó jelenet vizuális effektjei.

Kritikák a Fekete hattyúról - Fesztelen mindennapok -  - fekete hattyú, kritika, Natalie Portman,
Kritikák a Fekete hattyúról - Fesztelen mindennapok -  - fekete hattyú, kritika, Natalie Portman,
Kritikák a Fekete hattyúról - Fesztelen mindennapok -  - fekete hattyú, kritika, Natalie Portman,



    A második kritika!
     Kicsoda Nina? Egy burokban élő lány, akit felkérnek élete feladatára: játssza el egyszerre Odettet, a fehér hattyút és a gonosz Odiliát. Ez a lány viszont inkább tűnik prototípusnak, mintsem   igazi egyénnek (Natalie Portman szemet gyönyörködtető játéka ellenére). A kiemelkedő tehetségű, emiatt magánéletét és gyerekkorát feladni kényszerülő, komoly lelki sérüléseket szerző lány ismert archetípusa ez. A film első képkockájától kezdve táncoslányként működik és nem Nina mint szubjektumként. A cselekmény ezután ezt a “robotot” próbálja kiszínezni, egyénné változtatni, mely csak részben sikerül. Kiderül, hogy miért rossz a viszony édesanyjával, de az anya motivációi mégsem mindig tiszták. Kiderül Nina ambivalens hozzáállása saját szexualitásához, de ennek igazi miértjére csak elméleti-lélektani kategóriák által követketethetünk. A Vincent Cassel által játszott Thomas Leroyhoz való viszonya is sok mindenre fényt derít, de pl. Nina apa-képe megint csak homályban marad. Szerencsére a film elég jó hozzá, hogy mindezek ellenére is közel kerül hozzánk a lány. Nyilván a fent említett információk sok esetben szükségtelenek egy főhős jellemrajzában, de egy ennyire erősen pszichologizáló filmben tisztábbá tehette volna a viszonyrendszert.
    
    A legtöbb Fekete hattyúról szóló elemzés a pszichológiai olvasatot helyezi előtérbe.
    Freud Unheimlich 'otthontalanság, idegenség' című tanulmányában kifejti, hogy a képzelet és a valóság közti ingadozás, az idegenség érzékelése váltja ki a félelmet, a félelem iránti különös vágyakozást. (Erről részleteseben lásd Kolozsi László írását a Revizor kritikai portálján: http://www.revizoronline.com/hu/cikk/3011/fekete-hattyu/)   Freud alapján tehát a Fekete hattyú létező jelenséget mutat be. A lélektani elmélet szerint az egyik személy olyan erősen bekebelezi a másik tudását, érzéseit és átélését (ahogy Nina Lilyét), hogy bizonytalanná válik a határ önnön és a másik személyisége között: én-hasadás történik.


    De valóban ilyen ez a típusú énhasadás? Dr. Dolores Malaspina, a New York-i Egyetem pszichiátria professzora a film kapcsán elmondja, hogy a jelenség bemutatása pszichológiai szempontból pontatlan. A vásznon látott vizuális hallucinációk nagyon ritkák, és ebben a formában nem is realisztikusak, inkább tűnnek hatásvadász vízióknak, mintsem valós hallucinációnak – nyilatkozik a professzor asszony. (A teljes véleményt lásd itt: http://articles.latimes.com/2011/feb/14/health/la-he-unreal-black-swan-20110214)

Kritikák a Fekete hattyúról - Fesztelen mindennapok -  - fekete hattyú, kritika, Natalie Portman,
Kritikák a Fekete hattyúról - Fesztelen mindennapok -  - fekete hattyú, kritika, Natalie Portman,

A harmadik kritika e pszichológiai értelmezéshez kapcsolódik. A legtöbb holywoodi alkotás, mely hasadt személyiségekről szól (pl. Harcosok klubja, Egy csodálatos elme, Viharsziget) általában más dramaturgiát választ, mint a Fekete Hattyú. Ezek jellemzően a már kialakult skizoid állapotot mutatják be a főszereplő szemszögéből, először látszólag reálisan, majd a film dramaturgiai csúcspontján “big hook”-ként értelmeződik át minden addig látott jelenet. Kiderül, hogy ez az egész csak a főhös világában tűnik valóságnak, amint hozzárendelünk egy külső nézőpontot, hatalmas csattanóként ér minket a titok: az egész eddigi film csak egy beteg elme képzelgése volt.


    A Fekete hattyú nagyobb célt tűz ki, és emiatt érdekesebb is, mint az említett filmek: folyamatában kívánja bemutatni a lélektani változást. Ezzel viszont a legnehezebb feladatra vállalkozik, melyre film vállalkozhat: reális közegből próbál képileg absztraktot faragni.


    Ha egy film az első percben lefekteti a szabályokat: “Kedves Néző! Ön a következő másfél órában sárkányokat, boszorkányokat és varázslókat fog látni” - minden további nélkül hiszek neki. A fantasy zsáneréből indulok ki, benne is maradunk, könnyen elhiszek neki bármit. Abban az esetben viszont, ha a film prológusában a valóságot imitálja, a továbbiakban már nagyon nehezen tud absztrahálni.


    A klasszikus (!!!) filmnyelv alapvetően indexikus szemben pl. az irodalom szimbolikusságával. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Natalie Portman arcáról visszaverődött fény az objektív lencséin keresztül a fényérzékeny celluloidra vetül, és elszínezi azt Portman arcának hasonmásaként. Valós kapcsolat van tehát a filmkép és tárgya között, a jelölő és a jelölt között.  Éppen ezért mondhatjuk, hogy a klasszikus filmkép minden esetben brutálisan naturális – ezt nézőként könnyen kezeljük.


    Ha tehát azt látom e filmben, hogy Nina hátából fekete tollak nőnek ki, akkor az azt is jelenti, hogy a lány valóban madárrá változik. Természetes, a képzett néző érti a szimbolikusságot, érti a másodlagos jelentést, tudja, hogy vizuális effektről van szó, de attól még denotatív (elsődleges) szinten nem történik más, mint hogy a lánynak tollas lesz a háta. Kafka soraiban elfogadom, hogy Gregor Samsa féreggé változik, de Ninát madárként látván, az első gondolatom az, hogy madár lett szegény lányból. Ha kicsit figyelhetném a táncnyelv alakítása, koreografálása révén a “balett-átváltozást” is (ahogy Nina és a koreográfus kitalálja a madár tánci jellemzőit), nem fájna annyira a képileg ábrazolt tollas Nina.
    Persze kétségtelen: a filmnek sikerül véghezvinnie a fentebb említett absztrahálást.

    Mindezekkel azt kell mondanunk: a Fekete hattyú valószínűleg Aronofsky eddigi legéretteb és legcsodálatosabb filmje. Matthew Libatique kamerája nem akarja megerőszakolni a táncjeleneteket, nem szereltek fahrtot és nincsenek fejbúbtól alsó gépállásig tartó kránok. A kamera egyszerűen csak táncol a szereplőkkel – és ezáltal mi, nézők is. Clint Mansell pedig olyan elegáns módon nyúlt Csajkovszkij zenéjéhez, hogy sokszor úgy tűnt, a dallamok a képkockák után születtek. Ha a filmnek csak ez a két erénye lenne, már érdemes lenne megnézni. De ennél sokkal többrőlvan szó.


    E. A. Poe-t megszégyenítve mutatja be a művészet tétjét. Nina saját testéből csinál tökéletes műalkotást, emiatt ő maga nem élhet tovább. Az alkotási folyamat romantikus eszményképe ez, melyet e film igazi, egyéni motivációvá alakít. Ezt a folyamatot pedig ilyen vegytisztán, ilyen érzékenyen még talán soha nem ábrázolta holywoodi mozi. Ahogy Poe novellájában a festő figyeli tökéletes alkotását, majd portréja alanyára pillant, úgy mi is hasonlót érezhetünk a mozivászonra nézve:


"Csakugyan ez maga az Élet!
Ekkor hirtelen kedvesére nézett: - halott volt!”
(Edgar Allan Poe: Az ovális arckép)

Bernáth Szilárd



  • fekete hattyú kritika Natalie Portman

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

  Megosztás Küldés

Szólj hozzá a cikkhez

Stylemagazin.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Attól, hogy valaki elutasít, te még tökéletesen elég vagy - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Attól, hogy valaki elutasít, te még tökéletesen elég vagy
    • Keresd a nőt!
    Miért ne érdekeljen mások véleménye - Napi Gondolat, divat, életmód, stílus
    Miért ne érdekeljen mások véleménye
    • Napi Gondolat
    Miért jó és mit jelent furcsának lenni a mai világban?
    Top10: Natalie Portman kihagyhatatlan filmjei
    Heti top 10A hét legjobb írásai
    Milyen csillagjegyű társ illik hozzád? - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Milyen csillagjegyű társ illik hozzád?
    • Keresd a nőt!
    10 film, ami után elhiszed, hogy létezik az az egy, igaz szerelem - Stylenews, divat, életmód, stílus
    10 film, ami után elhiszed, hogy létezik az az egy, igaz szerelem
    • Stylenews
    Addig tényleg nem számít komolynak egy kapcsolat, amíg nincs közös életterület? - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Addig tényleg nem számít komolynak egy kapcsolat, amíg nincs közös életterület?
    • Keresd a nőt!
    30 romantikus vígjáték téli estékre
    Ezeket a dolgokat szeretnénk megkapni tőletek, Férfiak
    Naivitásom, nem a gyengeségem jele
    Nők, a kombinálás mesterei
    A tökéletes téli édesség: gőzgombóc recept
    Stílusiskola: Téli outfitek sportcipővel
    8 karácsonyi dekorációs ötlet, melyet könnyedén elkészíthetsz

    Kapcsolódó cikkek

    Attól, hogy valaki elutasít, te még tökéletesen elég vagy

    Attól, hogy valaki elutasít, te még tökéletesen elég vagy

    Miért ne érdekeljen mások véleménye

    Miért ne érdekeljen mások véleménye

    Miért jó és mit jelent furcsának lenni a mai világban?

    Miért jó és mit jelent furcsának lenni a mai világban?

    Top10: Natalie Portman kihagyhatatlan filmjei

    Top10: Natalie Portman kihagyhatatlan filmjei

    Nagy Critics' Choice Awards Red Carpet Gif Challenge

    Nagy Critics' Choice Awards Red Carpet Gif Challenge

    Ezt tanulták a hírességek az iskoláikban

    Ezt tanulták a hírességek az iskoláikban


    @StyleHu követése

    Kövess minket Instagramon

    RSS csatornáink
    Legfrissebb cikkek
    Divat & Stílus
    Szépség
    Életmód
    Otthon & Design
    Stylelife

    DIVAT&STÍLUS

    • Hírek
    • Stílusiskola
    • Celebrity

    SZÉPSÉG

    • Smink
    • Bőrápolás
    • Hajápolás
    • Illatok

    KERESD A NŐT

    • Fesztelen mindennapok
    • Lélekhangok
    • Férfi szemmel
    • Szívvonal
    • Férfiszempont

    STYLELIFE

    • Gasztronómia
    • Otthon & Design
    • Egészség
    • Fitness
    • Stylebusiness
    • Utazás
    • Esküvő
    • Stylekids
    • Style family

    STYLE LOUNGE

    STYLENEWS

    • Aktuális
    • Interjúk
    • Mobility
    • Style ART
    • Kultúr-kitérő
    • Rendezvények

    STYLEHOME

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • rss
    © Stylemagazin.hu Copyright 2007-2025 | WebSite NetSolution Media Zrt.
    • STYLE.HU

      Élni tudni kell

    • DIVAT&STÍLUS
      • Hírek
      • Stílusiskola
      • Celebrity
    • SZÉPSÉG
      • Smink
      • Bőrápolás
      • Hajápolás
      • Illatok
    • KERESD A NŐT
      • Fesztelen mindennapok
      • Lélekhangok
      • Férfi szemmel
      • Szívvonal
      • Férfiszempont
    • STYLELIFE
      • Gasztronómia
      • Otthon & Design
      • Egészség
      • Fitness
      • Stylebusiness
      • Utazás
      • Esküvő
      • Stylekids
      • Style family
    • STYLE LOUNGE
    • STYLENEWS
      • Aktuális
      • Interjúk
      • Mobility
      • Style ART
      • Kultúr-kitérő
      • Rendezvények
    • STYLEHOME
    • MENSTYLE.HU