Ne maradj le a legjobb írásainkról!

Kövess minket Facebookon.

Stylemagazin

bezárom

www.stylemagazin.hu
  • STYLE.HU

    Élni tudni kell

  • DIVAT&STÍLUS
    • Hírek
    • Stílusiskola
    • Celebrity
  • SZÉPSÉG
    • Smink
    • Bőrápolás
    • Hajápolás
    • Illatok
  • KERESD A NŐT
    • Fesztelen mindennapok
    • Lélekhangok
    • Férfi szemmel
    • Szívvonal
    • Férfiszempont
  • STYLELIFE
    • Gasztronómia
    • Otthon & Design
    • Egészség
    • Fitness
    • Stylebusiness
    • Utazás
    • Esküvő
    • Stylekids
    • Style family
  • STYLE LOUNGE
  • STYLENEWS
    • Aktuális
    • Interjúk
    • Mobility
    • Style ART
    • Kultúr-kitérő
    • Rendezvények
  • STYLEHOME
Trendek:
Életstílus
Stylelife - Mi történik a héten?    2025.12.01-07.

Mi történik a héten? 2025.12.01-07.

Stylelife
Rendezvények - Tudományos csapatépítéssel zárják az évet a vállalatok

Tudományos csapatépítéssel zárják az évet a vállalatok

Rendezvények
Mobility - Manga Panda - Lexus Rz 300e Teszt

Manga Panda - Lexus Rz 300e Teszt

Mobility
Rendezvények - Soha nem látott verseny a Leader of the Year díjakért – 2025 a rekorderősség éve volt

Soha nem látott verseny a Leader of the Year díjakért – 2025 a rekorderősség éve volt

Rendezvények
Stylenews - Virág Judit Galéria karácsonyi aukciója igazi művészeti szenzáció lesz

Virág Judit Galéria karácsonyi aukciója igazi művészeti szenzáció lesz

Stylenews
Divat & Stílus - Stílusiskola: így viselj télen fekete szoknyákat

Stílusiskola: így viselj télen fekete szoknyákat

Divat & Stílus
Hírek - 185 év időtlen stílus, modern elegancia, egyediség és tradíció W.KRUK – 1840 óta, örökké

185 év időtlen stílus, modern elegancia, egyediség és tradíció W.KRUK – 1840 óta, örökké

Hírek
Stylelife - Táplálkozási problémák és hiányállapotok kutyáknál – amikor a bőr és a szőr jelez először

Táplálkozási problémák és hiányállapotok kutyáknál – amikor a bőr és a szőr jelez először

Stylelife
Keresd a nőt! - Nők, a kombinálás mesterei

Nők, a kombinálás mesterei

Keresd a nőt!
Keresd a nőt! - Mozaikcsalád – 'A mostoha'

Mozaikcsalád – 'A mostoha'

Keresd a nőt!
Rendezvények - Ünnepváró Forgatag a Hagyományok Házában

Ünnepváró Forgatag a Hagyományok Házában

Rendezvények
Keresd a nőt! - Amikor mindenki jobban tudja nálad, hogy neked mi a jó

Amikor mindenki jobban tudja nálad, hogy neked mi a jó

Keresd a nőt!
  1. SZÉPSÉG
  2. Illatok
  3. Öltözz, hogy tündökölj: A ruhák és az illat...

Öltözz, hogy tündökölj: A ruhák és az illat pszichológiája

  • 2015. július 11.
  • Komment

A munka és magánélet közti egyensúly megtalálása sok nő vágya; mindegy, hogy elfoglalt anyuka vagy lázasan dolgozó ügyvezető, a modern élet valósága az, hogy gyakran túl vagyunk hajszolva. A már meglévő teendőkön kívül mindig nagyon fontos, hogy alkalmazkodni tudjunk az utolsó pillanatban történő változásokhoz, melyekkel sokszor hirtelen találjuk szemben magunkat.

  Megosztás Küldés

Öltözz, hogy tündökölj: A ruhák és az illat pszichológiája - SZÉPSÉG - Illatok - illat, lenor, ruha,
Sheryl Sandberg, a Facebook operatív igazgatója és nem mellesleg két gyermek édesanyja, aki arról is vált híressé, hogy konferencia hívások alatt fejte anyatejét, úgy gondolja, hogy „van az élet, és van a munka, egyensúly viszont nincs”, amivel ismét igazolja, hogy a „mindent egyszerre csinálás” az első helyen szerepel minden nő soha véget nem érő listáján. Ugyanakkor egy, a Psychological Science magazinban nemrég megjelent cikk azt állítja, hogy az elfoglalt emberek sokkal boldogabbak, így talán nem is kéne annyit panaszkodnunk a teli naptárunk miatt.
A munka és magánélet közti egyensúly a modern nők igazi Szent Grálja. Úszni az árral manapság azt jelenti, hogy a gyerek különóráit, ügyféltalálkozókat, de még az utolsó pillanatban esetlegesen felbukkanó társas eseményeket is bele kell préselnünk az amúgy is túlzsúfolt naptárunkba. A Nemzeti Statisztikai Hivatal szerint egy átlag EU-ban dolgozó polgár heti 41,6 órát dolgozik, mellyel nagyon nehéz összeegyeztetni az egyéb munkákat, a családot, vagy a közösségi tevékenységeket, melyeket valahogy mégis be kell illesztenünk a munkahetünkbe. 
 
Leslie Perlow, a Harvard Business School professzora és a Sleeping with your Smartphone könyv szerzője szerint mindez „arra vezet, hogy mindig válaszkényszerbe kerülünk,” vagyis arra, hogy minden adandó lehetőségre igennel akarunk válaszolni. Ennek ellenére a Lenor egyik közvélemény-kutatása nemrégiben kimutatta, hogy a nők több mint harmada mondott már le programot csak azért, mert nem éreztek magukban elég önbizalmat ahhoz, hogy igent mondjanak. A probléma forrását kutatva kiderül, hogy a nők közel 40%-a azért mond nemet, mert a nap végére a ruhájukat már nem érzik elég üdének. Az illatok pszichológiának elismert szakértője, Dr. Rachel Herz kifejti, hogy a kutatás során néhány tekintetben a várt eredményeket kapták: az Európa szerte 4500 nővel készült felmérés kimutatta, hogy van összefüggés a nők ruhaválasztásának és az önbizalmuk között. A felmérés azonban itt nem áll meg, hanem rámutat arra is, hogy a magabiztosságnál fontos faktor a ruhák illata és egész nap tartó frissessége. A nők önbizalma csökken, ahogy a ruhák frissessége elillan, aminek következtében hajlamosabbak visszautasítani a felkínált lehetőségeket. Következésképp, a ruhák frissessége nem illan el, a nők önbizalma is nagyobb, így nem kell lemondaniuk azokról a lehetőségekről, amiket egyébiránt szeretnének megragadni.
 
SZAKÉRTŐI RÁLÁTÁS
Dr. Rachel Herz azt is részletezi, hogy „az illatok közvetlen összeköttetésben állnak az érzelmeinkkel, így hatással vannak a kedélyállapotunkra is. Az üdeségüket vesztő ruhák és az alacsonyabb önbizalomszint közti kapcsolatot a Lenor kutatása tovább erősíti. A megkérdezett nők majdnem két harmada elismerte, hogy néha önbizalomhiány miatt kerülik a napvégi társas helyzeteket. A válaszadók 55%-a a ruha frissességének mértékét említette, amikor a magabiztosság hiányának forrását firtatták. Dr. Rachel Herz megerősíti tehát, hogy az üdeség érzése és a magabiztosság megléte közötti kapcsolat meghatározó: 
szaglásunk, valamint az érzelem- és hangulattapasztalásunk között bensőséges kapcsolat van, függetlenül attól, hogy mi van rajtunk, hiszen a kellemetlen szag érzete rögtön lehúzza a kedvünk.”
Magabiztosságunk pedig egyenesen arányos a kedélyállapotunkkal. Ha jól érezzük magunkat, a magabiztosságunk is a helyén van, ami nyitottabb viselkedésre ösztönöz bennünket. Ezzel szemben, ha rossz passzban vagyunk, akár attól, hogy ruhánk illata nem friss többé, kínosan és feszélyezetten fogjuk érezni magunkat.
 
Dr. Herz rámutat arra is, hogy az illatokra adott reakció és a magabiztossággal való kapcsolat nagyon is valós és érzelmi alapú. „Az agynak azon része, ahol a szagokat felismerjük, kapcsolódik a limbikus rendszerben található amigdalához, ahol az érzelmek kezeljük. Következésképpen, amint érzékelünk egy illatot, azonnal érzelmi tapasztaláshoz kapcsoljuk. Még ha pusztán arról is van szó, hogy valami tetszik-e vagy sem, hatással van a kedélyállapotunkra. Semmilyen más érzékszerv nem kapcsolódik idegi alapon olyan mértékben az érzelmekhez, mint a szaglás.
 
„SIKERRE” ÖLTÖZVE
Kutatások szerint az általunk hordott ruhadarabok nagyban hozzájárulnak az önbizalmunkhoz. A megkérdezett európai nők 92%-a egyetért abban, hogy a öltözet hatással van a magabiztosságra és a kedélyállapotra is. A „sikerre öltözve” kifejezés tehát nem csak légből kapott dolog; a ruhának legalább olyan keményen helyt kell állnia, mint a viselőjének. Dr. Rachel Herz szerint a kutatás rávilágít a lényegre: az alkalomhoz illő, egész nap frissen maradó ruha kiválasztásával a nők magabiztossága megnő, így mindig jól érezhetik magukat, készen arra, hogy szakmai, társas, de akár romantikus helyzetekben is a legjobbat hozzák ki magukból, napszaktól függetlenül. A megkérdezett nők közel 80%-ának nincs ideje különböző alkalmak között ruhát cserélni, ami azt jelenti, hogy az irodában használt öltözetnek valahogy muszáj „elmennie” más helyzetekben is, legyen szó esti italozásról a csajokkal, a szülőkkel töltött vacsoráról, de még egy spontán randiról is egy olyan fiúval, akivel régóta kacérkodnak.
 
A fent említett kutatás magyarázatot ad arra, miért is váltak a jó minőségű sportruhák a mindennapos, bárhol hordható divat egyik legfontosabb árucikkévé. Egy 2013-as sportruházati kérdőívben a válaszadók 78%-a mondta azt, hogy akkor is hord ilyen ruhadarabokat, amikor épp nem sportol. Divatos szabásukkal és remek tulajdonságú anyagaikkal ideális megoldást nyújtanak egy soha véget nem érő, sűrű napirendhez. Sajnálatos módon a sportruházat nem minden esetben tud alternatívául szolgálni, hiszen a nőknek gyakran szükségük van a legcsinosabb kosztümökre és a legjobb szettjükre ahhoz, hogy reggeltől estig a toppon legyenek. Dr. Herz is osztja azt a nézetet, hogy a társas érintkezést nagyban elősegíti, ha a nők egész nap friss ruhában lehetnek, méghozzá anélkül, hogy azon izgulnának, mikor mehetnek haza ruhacserére. „Még akkor is, ha sikerül megtalálnunk a szabadidős és a munkahelyi öltözék tökéletes egyensúlyát, a nap végére nem érezzük magunkat frissnek bennük. Nem arról van szó, hogy kellemetlen illatunk lenne, csupán nem sugározzuk többé az üdeséget, ami negatívan befolyásolja az önbizalmunkat, így inkább távol tartjuk magunktól az embereket.”
 
RUHÁK, AMIK OLYAN KEMÉNYEN HELYTÁLLNAK, MINT MI
Ez is alátámasztja azt a vélekedést, hogy a női divat nagy változáson megy keresztül, hiszen a Lenor által elkészített kutatásból kiderül, hogy egyre több nőnek van szüksége egész napon át hordható ruhadarabokra; amik a munkahelytől egészen a legfelkapottabb bárig remek megoldást nyújtanak. Ahhoz, hogy a nők ruhatára megfeleljen a világ mai szükségleteinek, a ruháiknak kettős szolgálatot kell nyújtaniuk.
 
A magabiztosság és a ruhák közt olyan bensőséges a kapcsolat, hogy a megkérdezett nők több mint két harmada a ruhájukat emelte ki, mint az önbizalmukra legnagyobb hatással bíró megjelenéshez köthető elemet. Az általunk választott ruhák jelentősége megelőzte a hajviseletet, a sminkelést és az illatszereket is, de Dr. Herz szerint mindez vajmi keveset ér, ha a ruháink nem frissek. „Egy remek öltözet a sikeres megjelenés első lépése, de ha a ruháinkból nem árad a frissesség, az lehúzza a kedvünk és önbizalomhiányt okoz, ami miatt viszont megváltozik a viselkedésünk és kevésbé leszünk sikeresek.”
 
Egy vezető életmóddal foglalkozó tanulmányban a Lenor kutatói azt tapasztalták, hogy egyes ruhák képesek jelentősen fellendíteni a nők önbizalmát: a lista élén például a tökéletesen passzoló farmerek voltak. A farmert szorosan követték a testalakhoz jól illeszkedő alsóneműk és a kényelmes pólók. Mindemellett ott van persze a negyedikként befutó fekete koktélruha, ami tökéletes választás egy táncparketten töltött éjszakára.
 
Nem meglepő, hogy a hangulatot legjobban növelő ruhák szavazásán a farmer került ki győztesként, hiszen egy szűk szabású feketével az üzleti világon át a társas élet minden csücskébe könnyedén ellavírozhatunk. A megkérdezettek 82%-a mondta, hogy a friss illat hiánya negatívan befolyásolja a kedvüket, és ahogy Dr. Herz is kifejti, a „megfelelő ruha és annak kellemes, friss illata az a páros, ami a legnagyobb mértékben tud hatással lenni egy nő önbizalmára.”
 
Mindenféleképpen elgondolkodtatóak a számok. A megkérdezettek 34%-a érzi magát kevésbé vonzónak, amint a ruha frissessége elillan, 18%-uk pedig úgy gondolja, hogy emiatt kevésbé engedik magukhoz közel az embereket – ami nem sok jót sejtet egy munka utáni randi estén. 
 
Az elillanó frissesség sok nő számára probléma, és ez egy randinak vagy bármilyen összejövetelnek a vesztét okozhatja. Meglepő, de a nők 90%-a állította, hogy negatív érzéseik vannak, amikor a ruháik már nem üdék többé. Mi a közös ezekben a negatív érzésekben? Az, hogy sok esetben arra kényszerítik a nőket, hogy a ruháik elmúló üdesége miatt nemet mondjanak az adandó lehetőségekre.
 
A nők tehát ez idáig sokszor mondtak akkor is nemet egyes lehetőségekre, amikor igent szerettek volna, mert ruháik elillanó frissessége tudatalatti szinten korlátok közé szorította őket. Ahogy Dr. Rachel Herz magyarázza, „azzal a várakozással kezdtük bele ebbe a projektbe, hogy az öltözéknek igenis köze van ahhoz, mennyire vagyunk magabiztosak; a kutatás azonban nem áll meg ennyinél - azt is kimutatta, hogy nem csak a ruháról van szó, hanem arról is, hogy mennyire jó az illatuk és milyen hosszan tart az frissességük. A megfelelő ruha és annak friss illata az, ami egy nő önbizalmát igazán befolyásolni képes és a nők önbizalma a frissesség elmúlásával párhuzamosan alábbhagy; minél kevésbé magabiztosak, annál nagyobb százalékban mondanak nemet az eléjük tárulkozó lehetőségekre. 
 
Dr. Herz meggyőződéseit a tanulmány eredményei is alátámasztják, amelyek kimutatták, hogy a nők két ötöde mondott már le valamilyen lehetőségről csupán azért, mert az egész napos viselet után a ruháik már nem illatoztak annyira üdén. 
 
DIVAT KETTŐS SZOLGÁLATBAN
„Sikerre” öltözni annyit tesz, hogy megtaláljuk azt az összeállítást, amellyel erőfeszítések nélkül és kényelmesen léphetünk át a nappalból az éjszakába. Akár az íróasztal körül sürgölődsz, akár a gyerekeid után futkosol, fontos, hogy érezd, mesésen nézel ki, hátha éppen úgy adódik, hogy spontán munka utáni programot szerveztek a kollégákkal vagy váratlanul belebotlasz az exedbe. Dr. Herz úgy tartja, hogy „az önképünk, valamint az, hogy mások mit gondolnak rólunk, nagyban függ attól, hogy a véleményünk szerint mások hogyan értékelnek minket. 
 
Önképünk jelentős része kapcsolódik ahhoz, ahogyan a testünk illatát észleljük.
 
Amikor jó illatunk van, vonzóbbnak érezzük magunkat, amelynek következtében magabiztosabban is viselkedünk, amely viszont valóban vonzóbbá tesz minket.”
 
ALAPVETŐ KELLÉK A RUHATÁRADHOZ
Nyilvánvalónak tűnik, hogy a kellemes illatoktól jól érezzük magunkat – a megkérdezett nők két harmada állította ezt – de az illatok jelentősége ennél jóval mélyebbre nyúlik. A társas helyzettől függően az illatok képesek önbizalmat adni és jobb kedvet előidézni is. Az Európa szerte végzett kutatás listájának élén a virágillatok végeztek, mint a leginkább önbizalomkeltő illatok, ha első randira vagy állásinterjúra készülünk, míg a citrusos illatok másodikként szerepeltek. A válaszadó nők közel negyede hisz abban, hogy mindennapi életük során a kedvükre és az érzelmeikre közvetlenül hatnak az illatok. Érdekes módon a megkérdezettek 11%-a arról is pontosan tudott, hogy milyen negatív hatással lehetnek rájuk a kellemetlen szagok és az üdeség hiánya. Dr. Rachel Herz is megerősíti, hogy az illatoknak jóval nagyobb jelentőségük van, mint amit általában nekik tulajdonítanánk. „Egy kellemes, üde illat, főként akkor, ha magunkon érezzük, feldobja a kedvünket, míg ennek hiánya elronthatja a közérzetünk és önbizalomhiányhoz vezethet.”
 
  • illat lenor ruha

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

  Megosztás Küldés

Szólj hozzá a cikkhez

Stylemagazin.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Stílusiskola: így viselj tavasszal fehér ruhákat - Divat & Stílus, divat, életmód, stílus
    Stílusiskola: így viselj tavasszal fehér ruhákat
    • Divat & Stílus
    Stílusiskola: így viselj kötött ruhákat a téli szezonban - Divat & Stílus, divat, életmód, stílus
    Stílusiskola: így viselj kötött ruhákat a téli szezonban
    • Divat & Stílus
    A szenvedély illatai - új BOSS The Scent Elixir for Him és Her
    Valami régi, valami új – használt ruha eladás
    Heti top 10A hét legjobb írásai
    Milyen csillagjegyű társ illik hozzád? - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Milyen csillagjegyű társ illik hozzád?
    • Keresd a nőt!
    10 film, ami után elhiszed, hogy létezik az az egy, igaz szerelem - Stylenews, divat, életmód, stílus
    10 film, ami után elhiszed, hogy létezik az az egy, igaz szerelem
    • Stylenews
    Addig tényleg nem számít komolynak egy kapcsolat, amíg nincs közös életterület? - Keresd a nőt!, divat, életmód, stílus
    Addig tényleg nem számít komolynak egy kapcsolat, amíg nincs közös életterület?
    • Keresd a nőt!
    30 romantikus vígjáték téli estékre
    Ezeket a dolgokat szeretnénk megkapni tőletek, Férfiak
    Naivitásom, nem a gyengeségem jele
    Nők, a kombinálás mesterei
    A tökéletes téli édesség: gőzgombóc recept
    Stílusiskola: Téli outfitek sportcipővel
    8 karácsonyi dekorációs ötlet, melyet könnyedén elkészíthetsz

    Kapcsolódó cikkek

    Stílusiskola: így viselj tavasszal fehér ruhákat

    Stílusiskola: így viselj tavasszal fehér ruhákat

    Stílusiskola: így viselj kötött ruhákat a téli szezonban

    Stílusiskola: így viselj kötött ruhákat a téli szezonban

    A szenvedély illatai - új BOSS The Scent Elixir for Him és Her

    A szenvedély illatai - új BOSS The Scent Elixir for Him és Her

    Valami régi, valami új – használt ruha eladás

    Valami régi, valami új – használt ruha eladás

    Stílusiskola: így lehetsz csinos nyári miniruhákban

    Stílusiskola: így lehetsz csinos nyári miniruhákban

    Stílusiskola: így lehetsz csinos nyári miniruhákban

    Stílusiskola: így lehetsz csinos nyári miniruhákban


    @StyleHu követése

    Kövess minket Instagramon

    RSS csatornáink
    Legfrissebb cikkek
    Divat & Stílus
    Szépség
    Életmód
    Otthon & Design
    Stylelife

    DIVAT&STÍLUS

    • Hírek
    • Stílusiskola
    • Celebrity

    SZÉPSÉG

    • Smink
    • Bőrápolás
    • Hajápolás
    • Illatok

    KERESD A NŐT

    • Fesztelen mindennapok
    • Lélekhangok
    • Férfi szemmel
    • Szívvonal
    • Férfiszempont

    STYLELIFE

    • Gasztronómia
    • Otthon & Design
    • Egészség
    • Fitness
    • Stylebusiness
    • Utazás
    • Esküvő
    • Stylekids
    • Style family

    STYLE LOUNGE

    STYLENEWS

    • Aktuális
    • Interjúk
    • Mobility
    • Style ART
    • Kultúr-kitérő
    • Rendezvények

    STYLEHOME

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • rss
    © Stylemagazin.hu Copyright 2007-2025 | WebSite NetSolution Media Zrt.
    • STYLE.HU

      Élni tudni kell

    • DIVAT&STÍLUS
      • Hírek
      • Stílusiskola
      • Celebrity
    • SZÉPSÉG
      • Smink
      • Bőrápolás
      • Hajápolás
      • Illatok
    • KERESD A NŐT
      • Fesztelen mindennapok
      • Lélekhangok
      • Férfi szemmel
      • Szívvonal
      • Férfiszempont
    • STYLELIFE
      • Gasztronómia
      • Otthon & Design
      • Egészség
      • Fitness
      • Stylebusiness
      • Utazás
      • Esküvő
      • Stylekids
      • Style family
    • STYLE LOUNGE
    • STYLENEWS
      • Aktuális
      • Interjúk
      • Mobility
      • Style ART
      • Kultúr-kitérő
      • Rendezvények
    • STYLEHOME
    • MENSTYLE.HU