Kedvenc receptem MEB platformra - Új Škoda Elroq 85 Teszt
Amikor az ember egy új elektromos autó volánja mögé ül, a kezdeti izgalmat hamarosan felváltja a tudatos vizsgálódás: vajon az adott modell képes-e felülmúlni a kategória eddigi szereplőit, különösen a Volkswagen Csoport MEB platformjára épülő testvéreit? Az Új Škoda Elroq 85 esetében a válasz egyértelműen igen: a cseh gyártó egy olyan "receptet" alkotott, amely a Simply Clever filozófiát ötvözi a kiforrott elektromos alapokkal.
Összetétel és Kényelem: Otthonos Elegancia
Ami már az első pillanatban magával ragad, az az igazán remek összetétel, ami az Elroq belső terét jellemzi. A tervezők tökéletesen eltalálták az ülés és a kormány pozíció arányát, így az üléshelyzet és a kényelem elsőosztályú. Szinte azonnal, finomhangolás nélkül megtalálja az ember a neki kényelmes pozíciót.
Az Elroq tágas terekkel és jól átgondolt kialakítással büszkélkedhet. De ami a legfelüdítőbb élmény, az az anyaghasználat, teszem hozzá 2025-ben. Az utóbbi időben sok ázsiai gyártó termékét volt alkalmam tesztelni, és e modellek némelyikével szemben az Elroq ergonómiában, összeszereltségben és anyaghasználatban egy üdítő élményt nyújt. Érezni a minőséget és a tartósságot, ami visszahozza a „jó öreg” európai autózás érzését, modern köntösben.
A MEB platform legfrissebb fűszere
Az Elroq a MEB fronton az egyik legfrissebb fejlesztés, ami a platform korábbi „gyermekbetegségeit” – különösen az infotainment rendszer akadozását – hatékonyan kiküszöbölte. A 13 colos érintőképernyővel uralt rendszer precízen, pontosan teszi a dolgát, nem akad. A frissített szoftver és hardver kombinációja végre méltó partnerévé teszi a digitális kijelzőt a Skoda egyébként kiválóan átgondolt belterének.
A Simply Clever csúcsa: A Csomagtartó
A csomagtér önmagában is megérne egy külön cikket. A Simply Clever megoldások itt bontakoznak ki a leglátványosabban: külön polcok, akasztók, zsebek lettek megvalósítva, amelyek szinte minden szituációra kínálnak praktikus megoldást.
Azonban ami igazán extra, az a merev kalaptartó variálhatósága: ha éppen arra van szükségünk, lejjebb is helyezhetjük egy szinttel, így polcrendszert kialakítva a csomagtartóban. Ez a szinteltolásos polcrendszer kialakítás zseniális, és valóban olyan ötlet, amit más gyártónál eddig még nem volt szerencsénk látni. Az autó tele van jobbnál jobb ötletekkel, és hát a simply clever pontosan erről szól.
Dinamika és Adatok: A Recept Működésben
A kényelem és a Simply Clever megoldások mellett az Elroq a vezetési élmény tekintetében is a legújabb MEB platformos testvéreihez hasonlóan igazán kellemes. A precíz kormányzás és a remek futómű stabil úttartást biztosít, de ami igazán kiemelkedő, az a hihetetlenül kicsi fordulókör. Az első kerekeket olyan szögben képes fordítani, hogy azt már a drift autók is megirigyelhetnék – ennél már tényleg csak egy targonca fordulékonyabb! Ez a tulajdonság a városi manőverezést teszi bámulatosan egyszerűvé. A dinamikus gyorsulás a 85 kWh-s nettó akkumulátor kapacitásnak és a 210 kW-os (286 lóerős) teljesítménynek köszönhetően minden helyzetben elegendő erőt biztosít.
A dupla üvegezés pedig szinte hangtalan suhanást garantál. Ami a technikai paramétereket illeti, az akkumulátor a WLTP-ciklus szerint akár 565 km-es hatótávot is ígér, de a teszt során, 7 fok alatti hőmérsékletnél, dinamikus vezetéssel és fűtéssel sem spórolva is 360 km feletti hatótáv volt elérhető, ami bőségesen elegendőnek mondható. A fűtés rendkívül kellemes és igazán hamar felmelegíti az utasteret. A menetdinamika kíméletlen kihasználása és a folyamatos fűtés mellett a fogyasztás ugyan kicsit magasabb lett (24.5 kWh/100km), de a hatótávval így sem volt gond. A töltés maximum 175 kW teljesítménnyel lehetséges, így a gyorstöltés során rövid idő alatt visszanyerhető a szükséges energia.
Csipetnyi Kötözködés: Ami kimaradt és amiért kár
Ahhoz, hogy ne csak fényezzük, illik egy kicsit kötözködni is, és van is két-három pont, ami felemás érzést hagy.
- Simply Clever Hiányosság: Az egyik Simply Clever megoldás – a tölcsérré alakuló ablakmosó tartály fedél – sajnos kimaradt az Elroq esetében. Más Skodáknál ezt már sokat dicsértük, de a tesztautóban lévő hiányt nem értettük: miért nem kapta már meg ezt a praktikus kis kiegészítőt az Elroq, amikor a tölcsérré alakuló szilikon kupak igazán hasznos volt?
- Frunk – Kihagyott Ziccer: Ugyanebbe a kategóriába esik a frunk (front trunk, azaz az elülső csomagtartó) opció kihagyása is. Az elektromos autók esetében a motortér helyén kialakítható, kisebb tárolórekesz rendkívül praktikus tud lenni, főként a töltőkábelek kulturált elhelyezésére. Ez egy olyan kihagyott ziccer, amit a gyártóknak nagy kár mellőzniük, hiszen jelentősen növeli a mindennapi használhatóságot.
- Az Ikonikus Embléma Hiánya: A másik számomra érthetetlen dolog az, hogy a Škoda ikonikus emblémáját, a szárnyas nyílvesszőt, teljes mértékben lecserélték a „Š K O D A” feliratra. Az emblémát már a karosszéria külső elemein és a beltérben sem találjuk sehol, egyedül a felnik közepén maradt csak fellelhető. Pedig erre a több mint 100 éve bejegyzett emblémára a cseh gyártó igazán büszke lehet. Ez az a tradíció és több mint 100 éves előny, amit a feltörekvő kínai márkák nem tudnak egy csapásra felülmúlni. Egy bejáratott márkajelzést nem lehet csak úgy überelni. Kérlek, Škoda, bátran használd ezt az örökséget!
A Menü Ára
Összességében az autóról csak pozitívan tudok nyilatkozni. Az árazás tekintetében kicsit soknak tűnhet a forintban kifejezett összeg, ami felszereltségtől függően forrásaink szerint 17-22 millió forint között mozog az Elroq 85-ös modell esetében, (A konkrét tesztautó ára jelen pillanatban 20.590.000Ft teljes specifikációját megtalálod a DasWeltAuto oldalán.), de ezért a pénzért igazán jó minőséget, kiforrott technológiát és a Volkswagen Csoporton belül is kiemelkedő ergonómiát és az egyik legfrissebb MEB fejlesztést kapjuk.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez