Filmek nőknek
Mégis milyen szempontok szerint értékelhetünk egy filmet? Vajon mi határozhat meg egy alkotást a történeten, a műfajon, a rendező munkáján és a színészi játékon kívül? Számtalan dolog. Egy film készítésénél millió apróságnak tűnő részletre kell odafigyelni. Például arra, hogy elegendő számú női szereplő képviselhesse magát a mozivásznon. Az értékelésre a kritikusok különböző mércéket használhatnak, ennek mérésére legismertebb az úgynevezett „Bechdel-teszt”.
Habár nem túl szigorú, a teszten a hihetetlenül sok film bukik meg – valójában az Oscar-díjas filmek legtöbbje. Pedig csak három kikötésnek kellene eleget tenniük. Az első, hogy a filmnek tartalmaznia kell legalább kettő vagy három női karaktert. A második, hogy ezek a nők saját, egyedi névvel rendelkezzenek. A harmadik kritérium pedig az, hogy beszélgetniük kell egymással – a férfiakon kívül bármi más témáról. Ezek a kikötések egyáltalán nem tűnnek teljesíthetetlennek, de csak igen kevés filmben tartják be. A legtöbbször inkább megkerülik a dolgot, például ha a nők nem férfiakról, akkor a családról és a gyerekekről beszélnek. A teszt egyáltalán nem arra szolgál, hogy befolyásolja a filmek tartalmát vagy gondolatvilágát. Csupán felméri, hogy elegendő női szereplő játszik-e egy filmben, és hogy a nők is elég teret kapnak-e a filmvilágban. Egyébként hasonló mércéket alkalmaznak napjainkban más dolgokra is, például a képregényekre és a videójátékokra. Most pedig következzék egy lista, néhány olyan nőközpontú filmről, amelyek nemcsak hogy átmentek a teszten, de a mai napig valódi klasszikusnak számítanak.
Az ördög Pradát visel
Tipikusan az a film, amit akárhányszor meg lehet nézni, mert sosem unjuk meg. A történet egy olyan nőről szól, aki merész újságírói álmokat szőtt, ám helyette a szerkesztői-titkár pozícióban ragadt, és sehogy sem tud kivergődni onnét. Napjai rendkívül zsúfoltak, a reggeli kávé megvásárlásától egészen a ruhák beszerzéséig minden feladat reá hárul. Teszi mindezt a világ egyik legnagyobb divatlapjánál, a Runway-nél. Aztán szép lassan megismerjük a nehezen elviselhető főnök, Miranda Priestly igazi valóját is, és a bonyodalmak tovább fokozódnak. Az ördög Pradát visel egy bámulatos film, két teljesen különböző karakterű nőről, akik mindketten karrieristák. Hihetetlenül érdekesek, és a maguk módján csodálatosak. A film az ő szemszögükön keresztül beszél vágyakról, álmokról, célokról, sikerről és üzletről – igazán 21. századi megvilágításban. Anne Hathaway és Meryl Streep párosa maradandót alkotott, a sztori rendkívüli, és kötelezően ajánlott darab minden nő számára.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez