10 megfontolandó gondolat Vekerdy Tamástól
10 megszívlelendő gondolattal veszünk méltó búcsút Magyarország legismertebb gyermekpszichológusától, a 84 éves korában elhunyt Vekerdy Tamástól.
Vekerdy szülőket és pedagógusokat egyaránt arra inspirált, hogy jobbá váljanak, feltétel nélküli szeretettel, jobb megértéssel és nagyobb elfogadással forduljanak a gyermekek felé. Számos kisgyermek és család élete vált könnyebbé, kiegyensúlyozottá a tanításainak hatására. Azok a szülők, akik figyeltek szavaira, úgy tekintettek a Vekerdy könyvekre, mint a Bibliára. A gyereknevelés Bibliájára, amit időről időre a kezünkbe veszünk, hogy megerősítést kapjunk. Vekerdy értékes gondolatainak sora végtelen, mi most mégis arra vállalkozunk, hogy a számunkra 10 legértékesebb gondolattal búcsúzzunk tőle.
"Réges-rég tudjuk, hogy nem az lesz sikeres felnőtt, aki kisgyerekkorában már felnőtt módon élt és teljesített, hanem az, aki teljes értékű kisgyerekéletet élhetett."(Érzelmi Biztonság)
"Az óvodás legfejlesztőbb tevékenysége a játék." (Érzelmi Biztonság)
" Ha érzelmi intelligenciával létezem a világban, akkor intuícióval felismerem, megérzem, átélem, mikor mit kell, vagy legalábbis kellene tennem: hiszek magamnak, kompetenciaérzésem van..."(Érzelmi Biztonság)
"Hogy mi történik a kamasszal 14-16 éves korában és utána, az igenis az újszülöttkorban és a kisgyermekkorban dől el. Nem tévedés, amit az analitikus pszichológia és pszichoanalízis állít: hogy az első három év benyomásai döntő jelentőségűek a gyerek egész élete szempontjából. Ezt mindig érdemes szem előtt tartani."(Érzelmi Biztonság)
"A szabadon játszó gyerek "endorfintermelése" magas, fejlődése töretlen. A fejlesztett gyerek fejlődése - "endorfintermelésével" együtt- leáll."(Gyerekek, óvodák, iskolák)
A nevelés két alapkérdése. "Az egyik: legyél, aki vagy, én ehhez foglak hozzásegíteni. A másik: legyél, akivé én akarlak tenni! Az első szabadságot ad és szabadságra vezet - a második terrorizál és rabságban tart. A szeretet örömeit csak az első kapcsolat élvezheti." (Jól Szeretni. Tudod-e, hogy milyen a gyereked?)
"Jól tehát akkor szeretünk, ha szabadságot adunk a szeretett személynek, ha azt mondjuk neki, legyél, aki vagy, és ezzel elősegítjük őt életútján." (Jól Szeretni. Tudod-e, hogy milyen a gyereked?)
"Ha azt gondoljuk, hogy a titkolózással vagy a hazudozással valamitől is megkímélhetjük a gyermekünket: tévedünk. A velünk élő gyerek mindazt "tudja", amit mi tudunk, ha nem is fogalmilag, de érzésben, feszültségben, sőt: képzetáramlásban! Ráadásul, mivel fogalma sincs mit érez,mitől feszült, miért jut eszébe mindaz, ami eszébe jut, ez az állapot egyértelműen kárára van. Csakis a nyíltság, a valódi élethelyzet felvállalása tanácsolható a kezdet kezdetétől, annak minden nehézségével együtt...Ez alapvető biztonságot ad. (Jól Szeretni. Tudod-e, hogy milyen a gyereked?)
"... kell ma már tudatosság is ahhoz, hogy neveljünk, hogy jól éljünk együtt a gyerekkel, ismerve és felismerve gyorsan változó szükségleteit. Mint ahogy ahhoz is, hogy ösztöneink könnyedségéhez visszataláljunk, és ne akarjunk szorongva tökéletes anyák lenni."
(Jól Szeretni. Tudod-e, hogy milyen a gyereked?)
Mire van hát szüksége a gyereknek, hogy boldoguljon? ....magzatkorától kezdődő személyes kapcsolatra, testi és lelki értelemben vett érzelmi biztonságra - majd szabad játékra, mesére, érzelmi intimitásra, dúdolókra, mondókákra, versikékre, a tevékenységek ( homokkal, vízzel, festékkel és sokféle más anyaggal..) lehetőségére, beszédben és cselekvésben jó mintákra, melyeket utánozhat. ( Gyerekek, óvodák, iskolák)
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez