„Nem elég tehetségesnek, magyarnak is kell lenned” – érdekességek Robert Capa, a 20.század legjelentősebb fotósáról
„A világ legnagyobb háborús fotósa” 1913. október 22-én Friedmann Endre Ernő néven született Budapesten. A fotózás iránti szenvedélye kibontakozásában, nagy szerepe volt a Városház utcában vele egy házban lakó, később szintén fotóművész Besnyő Évának, aki 1928-ban iratkozott be Pécsi József műtermébe tanulni, ahol megismerkedett a későbbi fotóslegendával.
Friedmann Endre, aki ekkor újságírónak tanult, kezdetben csak modellként alkalmazták. „Bandit mi lányok otthon Cápának hívtuk, öccsét, Kornélt pedig Krokodilnak. Bandi – alias Cápa – mindig azt tette, amit a Besnyő lányok. Mikor elmentem Berlinbe, ő megérkezett” – nyilatkozta Besnyő Éva egy interjúban, megalapozva a „Capa” név egyik legendáját is. Más vélemények szerint a vezetéknév a gimnáziumi évekből ered, ahol tanárai és iskolatársai Cápának szólították hatalmas nagy szája és természete miatt.
Első képriportja 1934-ben jelent meg a Vuben, ekkoriban változtatta nevét Capára, egyszerre akkori barátnőjével. A külhoni szakirodalom tévesen Robert Taylor és Frank Capra nevéből ötvözte a Robert Capa nevet. Külföldön ezt angolosította, elhagyva róla az ékezeteket.
A Spanyolországban készült felvételei, köztük A milicista halála című képe hozták meg számára a világsikert.
1944. június 6-án hajnalban ő volt az egyetlen fotós, aki a partraszállók első hullámával Normandia földjére lépett. 6 tekercs filmet (106 kockát) fotózott, majd mikor már biztosnak látszott a hídfőállás, az első kórházhajóval visszatért Portsmouthba. A filmtekercseket bevitte a LIFE londoni irodájába, majd lefeküdt aludni. A laborban az egyik asszisztens állítólag annyira kíváncsi volt a képekre, hogy az előhívás után a szokásosnál magasabbra állította a szárítóban a hőmérsékletet, hogy gyorsabban száradjanak a negatívok. A hő azonban leolvasztotta az emulziót, 8 teljes kép és további 3 kocka bizonyos részeinek kivételével teljesen megsemmisültek a felbecsülhetetlen értékű, megismételhetetlen fotók, a megmaradtak is elmosódtak.
A LIFE június 19-én leközölt 10 képet "slightly out of focus" ("enyhén életlen") képaláírással. Ez annyira felbosszantotta Capát, hogy később ezt a címet adta eredetileg forgatókönyvnek szánt háborús emlékiratainak is.
A kötet 2006 októberében jelent meg magyarul Kissé elmosódva – Emlékeim a háborúból címmel a Park Könyvkiadó gondozásában. Ezek a fotók – mint egyedüli hiteles vizuális dokumentumok – inspirálták később Steven Spielberget a Ryan közlegény megmentése c. film nyitó képsorainak megalkotásakor.
1948-ban Magyarországon is fényképezett, a háborús pusztítást és a kommunista befolyás nyomait rögzítette. Budapesti beszélgetés című cikke megjelent a Holiday magazine 1949. novemberi számában.
Nem titok, hogy Capa híresen habzsolta és imádta az életet na meg természetesen a nőket. Élete egyik nagy szerelme a Casablanca női főszereplőnője, Ingrid Bergman volt.
1954-ben Vietnamban és a környező Laoszban és Kambodzsában akkor már nyolc éve zajló függetlenségi háborúról tudósított és készített képeket. Május 25-én, mikor egy látképet szeretett volna készíteni a környékről, taposóaknára lépett, amely felrobbanva azonnal megölte. Leghíresebb mondása szerint „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel” most a visszájára fordult, sajnos Robert Capa túl közel ment, ami az életébe került.
Kép: Pinterest
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez